A Herman Ottó Gimnázium sikerének titka

Megosztás

Néhány hete derült ki, hogy a Miskolci Herman Ottó Gimnázium lett a 19. legjobb középiskola az országban. A HVG szerkesztői által odaítélt előkelő helyezés mindenképpen figyelemre méltó, hiszen az összehasonlításba állami, egyházi és alapítványi fenntartású intézményeket is beleszámítottak. Év végén annak járt utána a Borsod24, mi lehet a siker titka?

A miskolci gimnázium élvonalba kerülésének és tartós sikerének a receptje akár egyszerűnek is mondható: rendkívül alaposan megválogatják a szaktanárokat, emellett pedig az iskola megalapozott hírnevének köszönhetően már eleve az egyébként is motivált, jól teljesítő diákok jelentkeznek ide. Ezt bizonyítja, hogy tagozatonként emelkedik a felvételt nyert diákok átlaga, de az fix, hogy 4,5-től indulnak az elért eredmények – mesélte számunkra egy névtelenséget kérő szakember.

A Herman – szülői szemmel tekintve is – igen vonzó lehetőségeket kínál, hiszen a nyolcévfolyamos képzés mellett az iskola repertoárjában emelt biológia és emelt matematika tagozatok is szerepelnek a négyévfolyamos oktatás keretében. Éppen ezeknek a tantárgyaknak az ismeretével lehet majd nagy eséllyel bejutni orvosi, mérnöki, gazdasági karokra. Tehát a választással a szülők megteremtik annak a lehetőségét, hogy csemetéik a legjobb egyetemeken folytathassák, és azok elvégzésével nagy presztízsű szakmát választhassanak. A Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem Matematika Intézete egyébként statisztikát vezet arról, hogy a nulladik tudásszintmérő matematika zárthelyit melyik középiskolában érettségizett diákok írják meg a legeredményesebben – a Herman neve itt is szerepel.

A megye elit gimnáziumának vezetősége

A gimnázium másik ütőkártyája az ötévfolyamos, két tanítási nyelvű oktatás. Ezzel a diákok idegennyelv-tudáshoz jutnak, mely hihetetlen előny, sőt elvárás a munkaerőpiacon. A képzés sikerének záloga a jó szaktanárokon kívül, hogy a magyar–angol és a magyar–spanyol két tanítási nyelvű előkészítőben az idegen nyelvet 13-17 fős csoportokban oktatják. 

Bár azt gondolná az ember, hogy a Hermanban a nyelvi képzésen kívül is alacsonyabbak az osztálylétszámok, ám az iskola honlapjára látogató 33-36, sőt 40 fős osztállyal is találkozik. Ekkora tanulói létszámnál nem csoda, hogy amit csak lehet (matematikát, nyelveket), csoportbontásban oktatják, de a magyar irodalmat és a történelmet például nem. A vezetőség ugyanis folyamatosan figyeli az érettségi eredményeket, és mivel magyarból és történelemből a diákok így is elérik a magas teljesítményt, ott nem avatkoznak be.

Az közoktatásban jól szereplő iskoláknál általában megjelenik a szóbeli felvételi is a központilag megírt írásbelit követően. A Herman honlapján láthatók a szóbeli követelményei, sőt mintafeladatok is. Hogy ez is hozzájárul-e a sikerhez, abban a kérdésben megoszlanak a vélemények. Lapunk értesülése alapján a klasszikus, személyes számonkérés eredménye egy-két kivételtől eltekintve nem bolygatják meg az írásbeli alapján kialakult beiskolázási sorrendet, talán csak a rangsor végén álló néhány fő esetében.  A hivatalosan engedélyezhető osztálylétszám 36 fő, erre jönnek rá a fellebbezések, így alakulnak ki a tovább már nem növelhető 40 fős osztályok – emlékeztetett egy a lapunknak nyilatkozó, konkurens iskolavezető.

A nyolcosztályos képzésre mindig a legtehetséges diákok mennek, de a túljelentkezés „csak” a kétszerese a felvehető létszámnak, ami esetünkben nem egy, hanem két induló osztályt jelent, Összességében a Herman Ottó Gimnáziumnak minden képzéstípusa tehetséggondozóként funkcionál. Nem csak a szaktanárok, a szülők, a diákok, de még a tankerület is igen elkötelezett a tehetséggondozás iránt. Ez rengeteg energiát kíván mind a diákoktól, mind a pedagógusoktól, a tankerülettől pedig anyagi forrást követel. Az iskola elvárja kollégáitól a versenyezetetést, és nincs ez másként 2023 őszétől sem, amikor a kötelező tanítási óraszámot a kormány, illetve a Belügyminisztérium 24 órában rögzítette. 

Egy elhíresült fotó, amely szintén a Hermannal kapcsolatos. A kép azt hivatott illusztrálni, hogy a tanári kar egyre idősödik, és ha nem történik változás az oktatás állami finanszírozásában, az végzetes következményekkel járhat a jövő nemzedék tudását illetően

Teher alatt nő a pálma! – ez a Herman Ottó Gimnázium teljesítményére jelenleg abszolút igaz. De azt se feledjük el, hogy ebbe az elit gimnáziumba is csak 2023 novemberének végére futott be a keresett matematika–fizika szakos kolléga helyett egy informatikatanárt, így átszervezésekkel sikerült csak kiküszöbölni a szaktanárhiányt, holott korábban minimum négy pályázat érkezett egy ilyen állásajánlatra. Jelenleg az intézményben nincs tanárhiány, a 909 diák képzéséért felelős iskola magas szinten működik.

És hogy végül mi a siker titka? A válasz minden szakértő szerint végtelenül egyszerű: a kiváló, szakképzett tanári gárda mellett nagyon jó képességű, a tanulás iránt elkötelezett diákok érkeznek az intézménybe.

A nyitóképen a Herman idén véztett diákjainak ballagási ünnepsége (a fotók forrása: HOG)

Artzt Tímea

Miskolc további büszkeségei
A HVG által összeállított országos rangsorra idén is felkerült még két miskolci iskola: az 58. helyen a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium, Kollégium és Óvoda áll, a 84. pozícióban pedig a Földes Ferenc Gimnázium. A rangsor összeállításakor figyelembe vették az intézmény diákjainak kompetenciamérésen elért teljesítményét; a tanulók matematika, magyar, történelem és nyelvi érettségiken nyújtott eredményeit; továbbá külön értékeket képzett, ha sokan érettségiztek emelt szinten. Így állt össze a 2024. évi iskolaválasztást segítő 100-as ranglista, melyen három miskolci gimnázium szerepel, de a Herman Ottó Gimnázium a legelőkelőbb helyen. (A korábbi miskolci éllovas, a Földes besorolását egyértelműen lerontja az iskolában működő Arany János Tehetséggondozó Program, de természetesen ezerszer többet számít minden segítségre szoruló gyermek támogatása, mint bármilyen listán elért plusz eredmény. – a szerk.)
Ha Miskolc középiskolai eredményeit vizsgáljuk, nem mehetünk el szó nélkül azon siker mellett sem, amely szerint három helyi technikum is bekerült az idei évben az ország top 100 ilyen profilú intézménye közé. A Kandó Kálmán Informatikai Technikum, a Berzeviczy Gergely Technikum, illetve a Bláthy Ottó Villamosipari Technikum tanárai és növendékei is büszkék lehetnek arra az oktatási szintre, amelyeket iskoláik képviselnek.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek